dinsdag 19 juni 2007

Adviseur


‘Môgge, Geert.’
‘Daj.’
‘Waar zijn je beveiligingsmensen?’
‘Die hebben een vrije daj.’
‘Je kunt hier wel normaal praten, Geert.’
‘O ja. Sorry, ouwe jongen. Jij wou eens praten over de nieuwe campagne, zei je?’
‘Ja. Het thema wordt: dring de criminaliteit terug! Daar heb ik mijn gedachten eens over laten gaan en...’
‘Hou het kort, ik moet nog naar de kapper straks.’
‘Oké. En daar heb ik ook iets over gelezen. Ten eerste: schaf de gevangenissen af.’
‘Dat lijkt me niet de manier om...’
‘Je moet me niet steeds in de rede vallen, Geert. In de plaats van de gevangenissen komen: a) de lijfstraf, en b) de doodstraf.’
‘Wat voor soort lijfstraf had je gedacht?’
‘Het afhakken van je rechterhand bijvoorbeeld. Ik dacht niet aan geselingen of steniging. Nee, een chirurgische ingreep. Heb je bijvoorbeeld een tasje gepakt van een oude dame, en word jij vervolgens door de politie gepakt, dan kost het je je hand. Inbraak: kost een hand. Tweede inbraak: doodstraf.’
‘En moord c.q. doodslag?’
‘Dat gaat moord of doodslag heten. Doodstraf.’
‘En ontvoeringen, gijzelingen, verkrachting, noem maar op? Allemaal doodstraf?’
‘Allemaal doodstraf.’
‘En bedreigingen?’
‘Hand eraf.’
‘En islamitische hangjongeren?’
‘Die geef je desnoods een tweede kans: als wij jou nog een keer tegenkomen, dan gaat je hand er af.’
‘Simpel maar rechtvaardig. Ik ga nu naar de kapper. Werk dit nog even uit, wil je?’
‘Doe ik. De mensen weten toch wel welke kapper je bezoekt, hè?’
‘Uiteraard.’

Geen opmerkingen: