donderdag 21 juni 2007

Boeken


‘Waarom heb je nou deze foto hierboven gezet, Sarah?’
‘Omdat Marilyn Monroe een icoon is van de moderne maatschappij. Bij wijze, Ben, van spreken. Ik wou gewoon een mooie foto.’
‘Vooruit. Ik ben vanmiddag naar het boekenstalletje op de markt geweest, en daar heb ik voor iets van 12 euro een paar mooie boeken gekocht.’
‘Zeg op.’
‘Ten eerste ‘De vervalsers’ van Theo Kars.’
‘O ja, dat heb ik gelezen, een jaar of dertig geleden. In het eerste hoofdstuk vertelt hij al wat hij gaat doen, en het boek gaat erover wat hij gaat doen.’
‘Ja, dat is dezelfde truc die Nabokov uithaalde in ‘Laughter in the dark’. Nabokov vertelde al in zijn eerste alinea wat er zou gaan gebeuren in dat boek. En verder een jongensboek van Hemingway en een jongensboek van Jules Verne, een boek van Margaret Atwood, ‘The robber bride’ of zoiets, twee boeken van Anita Brookner...’
‘De dames zijn dus goed vertegenwoordigd.’
‘Ja, deze keer wel. Meestal is er geen dame bij, moet ik toegeven. En verder een romannetje van Fjodor Dostojevski, ‘Oom Jegor’. Ik vind Dostojevski een afschuwelijke schrijver, maar je weet het niet. Zo’n vroege roman is misschien wel iets. Ik snap nog steeds niets van die foto, Sarah.’
‘Die foto drukt het moderne levensgevoel uit, Ben.’
‘Het moderne wat, Sarah?’

Geen opmerkingen: