vrijdag 15 juni 2007

Flesje cola


‘Volgens Francisco van Jole lijken deze flesjes op dames, Sarah.’
‘Op wat, Ben?’
‘Op dames. En omdat ze op dames lijken, is Coca Cola zo’n enorm succes geworden.’
‘En gij geleuf dat!?’
‘Natuurlijk niet, ben je gek. Coca Cola is indertijd groot geworden omdat ze een nieuwe smaak gevonden hadden. En ze zijn groot gebleven omdat ze een enorm kapitaal aan reclame hebben besteed. De echte groei is er overigens al een jaar of dertig uit. Maar dan zeggen de reclamejongens: de naamsbekendheid groeit nog steeds. Ja, dat zou ik ook zeggen als ik mijn geld op zo’n ongelukkige manier moest verdienen.’
‘Dus je wilt zeggen: Francisco zat er deze keer naast.’
‘Ja. Het ging erover dat we overal en de hele dag met sex te maken hadden.’
‘Waar dan, Ben? Wanneer?’
‘Dat weet ik ook niet precies, maar de wereld gaat aan de sex tenonder.’
‘Hoera toch?’
‘Inderdaad. Maar wat me tegenviel in zijn uitzending: hij noemde niet één keer de naam Freud, die toch verantwoordelijk genoemd kan worden voor alle heisa. Hij noemde terecht wel de katholieken, de moslims. Maar niet één keer Freud.’
‘Freud is voor de wat serieuzere mensen wat voor de minder serieuzen het geloof is, bedoel je.’
‘Ongeveer ja. En dat programma wordt echt niet door katholieken of moslims bekeken. Zo had je vroeger interessante programma’s van Wim Kayzer op de VPRO. Die had bij wijze van spreken een Engelse bioloog of filosoof die dan het universum kwam uitleggen. En die legde dat op een prachtige manier uit. Naar dat programma keken dan 200.000 Nederlanders.’
‘Zo weinig?’
‘Nou ja, ik noem maar een getal. Je moet eigenlijk een programma maken, dat je vervolgens op alle scholen kunt laten zien. Ook op scholen met den bijbel, ook op islamitische scholen. We hebben toch een minister Plasterk, bioloog, die daarvoor kan zorgen?’
‘Je bedoelt, zo’n programma over sex van Francisco - wat een prachtige voornaam trouwens - zou daarvoor geschikt moeten zijn.’
‘Ja, maar dan moet hij niet aankomen met die onzin over die colaflesjes.’

Geen opmerkingen: