zondag 15 juli 2007

De Nipkowschijf

Dag Matthijs,
Ik kan wel begrijpen dat je het met die kerncentrales niet eens bent. Maar er moeten sowieso twee à drie centrales bij komen. Moeten dat dan kolen- of gascentrales worden, met een onderaardse opslag van de CO2? Dat betekent dat die centrales maar op twee plaatsen in Nederland gebouwd kunnen worden: Zuid-Limburg (de mijnen) of Groningen (de plaatsen waar eerst het gas uit is gehaald). Zuid-Limburg dus, lijkt mij. Dan moet de stroom nog naar het Botlekgebied toe, waar die stroom het meest gewild is. Het lijkt me, kortom, niet zo’n gewenst project. Dát is dan ook de reden waarom ik zeg: bouw twee of drie kerncentrales in het Botlekgebied. Het enige, en grote, probleem is: de kernafval. Wat doen we daarmee. Ik stel voor dat we een stel wetenschappers samenbrengen, die zich met dat probleem nou eindelijk eens bezig gaan houden. Eindelijk! Er wordt al sinds de jaren zeventig over geruzied, maar er is nog nooit een oplossing voor gevonden. Dat wordt hoog tijd.
Sarah zegt ook dat ik een hopeloze optimist ben, maar nou ja.
Francisco van Jole is inderdaad een verstandige man. Zijn programma op de tv vond ik voortreffelijk en verdient zo een Nipkowschijf. Ik lees zijn 2525-blog ook graag en geregeld. Zijn bijdrage over die klimaatdiscussie vond ik ietsje minder dan zijn gewone kwaliteit: hij zegt dat het gewoon rechtse taal is als je iets anders zegt dan Al Gore, en dus dat je fout bent als je dat doet. Ik ben het niet met Francisco eens. Je kunt toch eenvoudig uitrekenen dat die CO2 niets met het klimaat uitstaande heeft? Hetheeft natuurlijk met vervuiling enzovoorts te maken, dus weg met de automobielen, vliegtuigen, treins en bussen. Daar ben ik het mee eens. Maak eens iets als een proeftraject Amsterdam-Haarlem op Avgils-basis (of hoe heet dat Duitse systeem ook), kijk hoe dat werkt en voer het landelijk door. (Eerst de NS weer in landelijke handen zien te krijgen.)
Weet je wat ik zo leuk vind aan die Dupierris? Die man heeft echt gezworven door Parijs, Lyon, Londen, Gent, Brussel - en alleen maar om die foto’s te kunnen maken. Foto’s van restanten.
Ik weet trouwens nog een aardige blog. Als je tenminste geïnteresseerd bent in schrijfsels van iemand die volgens mij absoluut tegen kerncentrales is. Hij schrijft tegenwoordig vooral over de oorlog in Irak en Afghanistan (voor de duidelijkheid: daar moeten we meteen weg). Zijn blog heet: dwarslezing. Het lijkt me een blog van of misschien namens de SP, maar wat dondert dat.
Ik zei dat ik ‘Northanger Abby’ ging lezen, maar ik heb toch maar ‘Emma’ gekozen, van dezelfde schrijfster. Dat boek heb ik twintig of vijfentwintig jaar geleden al gelezen, maar ik werd verleid door de allereerste zin van ‘Emma’. Na ‘Emma’ ga ik de Nabokovs weer eens herlezen. Heerlijk!
Een groet van je
Ben.

1 opmerking:

Unknown zei

Gelukkig, dat ben je met me eens. Kijk: op zich zijn kerncentrales natuurlijk niet slecht voor de CO2-uitstoot, en kan het best voor drie jaar, maar dan ben ik bang dat de kerncentrale na die drie jaar nog steeds open blijft. Dat je dan een "het gaat eigenlijk wel goed zo"-mentaliteit krijgt.

Openbaar vervoer gratis lijkt me een heel goede optie. Dan moeten de treinen en de perrons alleen wel nóg langer worden, en er moet dan misschien gedacht worden aan vierbaansrails, waardoor je elke tien minuten een trein kan laten vertrekken.

Maar dat gaat vast niet zo makkelijk als ik het nu bedenk.

Ik ga even op vakantie, ik hoop dat jij ook genoeg van een heerlijke zomer gaat genieten (wellicht met een boek(je) in de tuin?) en tot over drie weken!