maandag 30 juli 2007

Schepper

‘De NAVO gaat dus kleinere bommetjes gooien in Afghanistan.’
‘Dat lees ik, ja.’
‘Geloof je dat niet?’
‘Ik geloof daar niets van, nee. En alsof je met die kleinere bommetjes meer Taliban-strijders zou treffen, en tegelijk minder gewone mensen. Als je dat wilt bereiken, moet je wel heel kleine bommetjes gebruiken, in de vorm van kogels bijvoorbeeld, die je dan ook nog zeer precies moet zien af te schieten.’
‘Maar dat de NAVO dus toegeeft dat ze tot nu toe verkeerd bezig zijn geweest, interesseert jou dus niet.’
‘Nee. Dat is krokodillengehuil van die Jaap de Hoop Scheiter.’
‘Scheffer, Ben.’
‘Vooruit. Jaap de Hoop Schepper. Jij je zin. Read my lips: er zal geen gewone Afghaan minder door sterven. Ik ken de dodentallen in Irak en Afghanistan niet, maar één ding staat vast: Amerikanen, Engelsen, Duitsers, Australiërs, Nederlanders enzovoorts horen daar niet te zijn. Punt. We zijn er wel, we vermoorden hier en daar wat Irakezen en Afghanen, en daarom worden we gehaat, zoals wij 60 jaar geleden de Moffen haatten. Ik kan het me heel goed voorstellen, en ik sta aan de kant van degenen wier land wordt bezet.’
‘Jij zegt dus: direct en volledig terugtrekken.’
‘Ja.’
‘Misschien zit dat er wel in, nu Gordon Brown naar Bush is gegaan. Camp David.’
‘Ik heb geen idee wat ze daar bespreken, maar als je alleen al die gluiperkop van die Brown voor je ziet, zou ik daar niet op gokken. Amerika gaat niet uit Irak, want daar zit olie. Klaar. En aan de andere kant van Iran ligt Afghanistan. Dus daar gaan ze ook niet vandaan.’
‘Ik begrijp je.’

Geen opmerkingen: