zaterdag 21 juli 2007

Potter? No, sir.

Wanneer komt er toch eens een einde aan die hype rond Harry Potter? Ik heb nog geen letter gelezen van die boeken van mevrouw Rowling, maar ik weet zeker: die boeken deugen niet. Om dezelfde reden als waarom vroeger de boeken over Dik Trom niet deugden.
‘Leg uit, Ben.’
Dat zal ik doen, Sarah. Toen ik twaalf jaar was, of veertien, las ik boeken van Multatuli. Woutertje Pieterse! Grootmachtig opperheer! Het uitspreken alleen al van dat soort termen vond ik geweldig.
‘En dat zie je minder gebeuren bij Harry Potter-fans.’
Minder? Nee. Dat gebeurt helemaal niet. Geef een citaat uit die Harry Potter-boeken dat zal beklijven. Een.
‘Dat is toch een beperkte kijk op de literatuur, zouden diverse kenners zeggen.’
Ja. Vooruit. Beperkte kijk. Maar ik wist al op betrekkelijk jonge leeftijd dat zoiets als Dostojevski enorme rotzooi was. Walgelijk. En je wist al na een pagina dat, om maar eens een andere Rus te noemen, Tsjechov wel deugde.
‘Noem eens een Nederlandse schrijver die op die manier deugt.’
‘Krol.’

Geen opmerkingen: