zaterdag 14 juli 2007

Waardeloze week

‘Je moet het ook niet overdrijven, Ben.’
‘Nee. Maar het was wel een waardeloze week, Sarah. Ik ga woensdagavond naar café ‘Het roer om’ om... tja, om eens iemand te zien, nietwaar. Daar was een aardige vrouw uit Drenthe, ik meen uit Emmen.’
‘Concurrentie?’
‘O nee, Sarah. Natuurlijk niet. Ik weet niet eens haar naam. Er ontbrak een tand in haar bovengebit, dat maakte haar aantrekkelijk. Eindelijk iemand die niet hup naar de tandarts gaat, dacht ik, maar die gewoon naar de kroeg gaat.’
‘Van de tv krijg je de indruk: als je zulke mensen tegenkomt, dan moeten die mensen wel verdovende drugs gebruiken. Mensen met slechte gebitten.’
‘Is dat zo? Daar heb ik nooit zo over nagedacht. Dus wij raken aan de praat. Blijkt dat zij veel via hyves en spykes of zoiets doet op de computer. Dus ik zeg: wij doen op de computer een blog. Zij vraagt hoe onze blog heet. Ik zeg dat, en ik zeg erbij dat op deze blog nooit leugens verteld worden.’
‘Terecht.’
‘Of tenminste, nooit echte leugens. Maar dat was het einde van ons gesprek. Het kwam niet verder dan die mededeling.’
‘Wat had je dan verder gewild, jongen?’
‘Dat weet ik ook niet, Sarah. Ik had bijvoorbeeld wel willen praten over de klimaatproblematiek. Ieder mens kan weten dat het klimaat niet wordt beïnvloed door de CO2. De vervuiling wordt daar wel door verergerd, maar dat is iets anders. Waar wordt ons klimaat door bepaald? Door de Warme Golfstroom. Waar kan die golfstroom door worden verstoord?’
‘Groenland.’
‘Ja. Groenland moet dooien. En als dat in het huidige tempo gaat ontdooien, duurt dat nog een paar duizend jaar. Dus.’
‘Maar stel nu dat er in de Alpen de komende tien jaar geen sneeuw meer valt, maar regen.’
‘Daar ziet het wel naar uit, ja. Dan moeten we maatregelen nemen met onze rivieren, lijkt me. Overstromingsgebieden en zo.’
‘En als er nu tsunami’s voorkomen, overal in de wereld?’
‘Dat zijn dingen die niets met het klimaat van doen hebben. Net zo min als aardverschuivingen of vulkaanontploffingen. Of neem die ijsschotsen die losraken van Antarctica, of die smeltende gletschers uit die film van Al Gore. Dat is allemaal propaganda. Alsof wij daar iets aan kunnen doen. Alsof wij iets kunnen doen aan het klimaat.’
‘Aan het globale klimaat, ook nog.’
‘Ja, neem dubbele ramen, daarmee help je Bangla Desh. Het komt allemaal door de jaren zestig, daar ben ik van overtuigd.’
‘De hippies?’
‘Bijvoorbeeld. Wat we moeten doen, is: bouw eerst eens twee drie kerncentrales. Die gaan dertig jaar mee. En daarna moeten we andere vormen van energie hebben. Onderzoek dus.’

1 opmerking:

Unknown zei

Oei oei oei, wat ben ik het niet eens met het laatste zeg..!