woensdag 24 oktober 2007

Angst voor de witte jassen (2)

Dat is een gek fenomeen. De helft van de Nederlanders heeft er last van: die blijken te hoog uit te komen bij een eenvoudige bloeddrukmeting bijvoorbeeld. Zelfs ik, die toch mijn geneesheren en behandelaars niet hoger inschat dan een metselaar om de hoek die met een muurtje bezig is, zelfs ik heb er last van.
Ik geloof dat die ‘angst’ (want echte angst is het natuurlijk niet) evolutionair van aard is. Je bent als een chimpansee die aan een hoger geplaatst mannetje om een banaan vraagt. Dat doe je natuurlijk onderdanig en zeer vriendelijk, maar ook een beetje nerveus: zal die aap me niet kapot slaan?

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik denk dat het wel meer is dan dat.
Als ik voor controle naar de longarts ga moet ik vaak een longfoto laten maken. Als er iets op die foto staat wat er niet thuishoort betekent dat gewoon het einde. Bestralen kan niet meer, opereren ook niet. Het wordt nu wat minder maar in het begin sloeg de paniek regelmatig toe.
Maar jij bedoelt dat je door de status van een arts in een 'one down' positie zit. Hij of zij heeft het heft in handen.
Maar je kunt het natuurlijk ook anders zien, een arts heeft zieke mensen nodig anders heeft hij/zij geen bestaansrecht.
Jij hebt vast ook wel 'the naked ape' van Desmond Morris gelezen. Daar staan nog veel meer interessante dingen in