dinsdag 23 oktober 2007

Mijn drentelmethode (3)

Je hebt twee ooms gehad die aan een herseninfarct zijn overleden. Waren dat misschien beroertes? Omdat dat meestal het geval is: dan springt er een adertje in je hoofd en raakt je hersenpan vol bloed. Mijn vader is ook zo gestorven: beroerte, 6 weken in coma, en dood (na een hikaanval).
Jij hebt je genen van je vader en je moeder, dus je ooms doen er niet zoveel toe. Je moeder heeft twee TIA’s gehad, zoals wel twee miljoen Nederlanders een TIA hebben gehad, geloof ik. Zelfs in onze Tweede Kamer zitten Kamerleden die, denk ik, zodra er een televisiecamera loopt, een TIA krijgen.
Dus voor een herseninfarct hoef je niet te vrezen. Wel voor trombose en een longembolie. Daar zit iets erfelijks aan. Wat je daartegen moet doen? Zorgen dat je bloeddruk normaal blijft (120/80, maar iets hoger mag ook wel, hoor), zorgen dat je niet te dik en niet te dun bloed hebt. En geregeld vette vis (zalm, sardientjes, een zoute haring, tonijn en zo), knoflook en gemberwortel eten. De laatste twee gooi ik altijd als eerste in mijn pan, pindaolie erbij, even lekker laten suizelen, en dan de groenten en de kip of de vis erbij. Eet nooit varkensvlees, zou ik als laatste advies willen toevoegen, en: gebruik zo weinig mogelijk zout. Helemaal zoutloos is ook weer verkeerd, want je hebt je jodium nodig.
Ik hoorde laatst weer dat veel vis eten ongezond was door het dioxinegehalte, geloof ik. Ik heb dat even opgegoogled, en dan blijkt dat je gewoon kunt doorgaan met vis eten. Ik zou bijvoorbeeld pas last krijgen van die dioxine als ik 150 jaar oud zou worden, bij een dagelijkse inname van 1 kilogram vis.

1 opmerking:

Anoniem zei

Beide ooms gebruikten bloedverdunnende medicijnen. maar achteraf weet ik niet of het een infarct was of een hersenbloeding.
De eerste oom die stierf is letterlijk doodgevallen. Van de andere weet ik niet zoveel.
Mijn moeder werd wekelijks gecontroleerd door de trombosedienst, zij gebruikte marcoumar nadat ze een keer trombose kreeg.
Mijn bloeddruk was vrijdag 160/100. Dat is in ieder geval een stuk lager dat in juli.
Ik eet nooit vlees, ook geen kip maar af en toe wel vis.
Dat gemberwortel ook goed is wist ik niet. Ik gebruik van knoflook doorgaans alleen de aillets, ik weet alleen niet of daar precies dezelfde stof in zit.
Is pinda-olie hetzelfde als arachideolie?
Je moet er toch niet aan denken om nog 96 jaar dagelijks een kilo vis weg te werken?