donderdag 18 oktober 2007

Trots

Ik heb de laatste dagen weinig geschreven, ik heb bijvoorbeeld niets geschreven over mevrouw Verdonk’s ‘Trots op Nederland.com’. Hoezo trots? Waar moeten wij in godsnaam trots op zijn? We kunnen er hooguit trots op zijn dat we met 16 of 17 miljoen mensen, op zo’n kleine oppervlakte bijeen gedreven, nog geen oorlog gemaakt hebben.
De heer Pietersen, die over dit soort dingen heel duidelijke ideeën heeft, zegt: ‘Meneer Hoogeboom, u hebt helemaal gelijk. Je kunt op dit kleine stukje land, dat meestal nog ontstolen is aan het water ook, hooguit 9 of 10 miljoen mensen hebben. Ik noem de files alleen maar. Het parkeerbeleid. Het vliegverkeer. De openbare criminaliteit. De jongeren. Alles wijst er op: 10 miljoen mensen is al een hele hoop. Wat wij dus moeten doen, is emigreren. Naar Nieuw Zeeland, Australië, Canada. Naar plaatsen dus waar we het watermanagement naar Nederlandse standaard kunnen omhoog tillen. Australië heeft bijvoorbeeld, vooral in het midden, een geweldig drainageprobleem. Er valt al weinig water, en het water dat er valt, wordt niet zorgvuldig gebruikt. Men laat het vallen, and that’s it.’
Maar even gedacht op de korte termijn, vroeg ik hem.
‘Op de korte termijn ontstaan er hier vacatures natuurlijk. In de zorg. In het politieapparaat. Want wie emigreert er? De jonge, frisse werkman met zijn vrouw, die vaak als verpleegster werkzaam was. Maar er zijn nu al groente- en fruitwerkers uit Polen. Waarom halen we niet ook zusters , doktoren en politieagenten daar vandaan? Het Nederlands is een makkelijke taal, dus dat kan iedereen leren. Als je ‘Stop!’ zegt, weet iedere dokter dat hij de operatie moet stilleggen, en ook iedere politieagent dat het verkeersknooppunt stilgelegd moet worden. Ik zie daar geen problemen mee.’
Maar bent u niet bang dat bijvoorbeeld Polen helemaal zonder dokters komt te zitten?
‘Daar ben ik niet bang voor, meneer Hoogeboom. Ze krijgen daar, door de globalisering, automatisch doktoren uit de Oekraine, uit Wit-Rusland. Ik wed zelfs uit de Republiek China. Ik zou zelfs Chinese doktoren willen aanraden voor ons land, mits ze geen aanleg voor acupunctuur hebben, natuurlijk.’

Geen opmerkingen: