maandag 29 oktober 2007

Wasmachine kapot

Ik schrijf dit naar aanleiding van Hadriana’s bericht van vandaag (http://hadrianasspace.blogspot.com/). Om haar te steunen.
Zo is het bij mij gegaan. Een half jaar geleden ging mijn wasmachine ook kapot. Het was een oude Zanker, ik wed dat u de merknaam nauwelijks nog kent. Het was een bovenlader, links deed je de was in, rechts centrifugeerde hij, dus je moest je wasgoed ook nog overgooien in je centrifuge (tweemaal per wasbeurt, want de centrifugebak was niet zo groot). Het was een fantastisch betrouwbaar apparaat en hij heeft het 18 jaar lang volgehouden, terwijl ik hem ook nog eens tweedehands heb gekregen!
Dan verwacht je, wat zou u doen, dat het apparaat totaan je dood toe zal blijven functioneren. Maar nee. Het begon met een kleine oneffenheid aan de wastrommel: die kon ik zonder bijkomende touwtjes en electrische draadjes niet meer dicht krijgen. Zo heb ik nog drie maanden gewassen. Totdat hij het in zijn geheel begaf. Hij gaf echt de geest, hij was op. Zijn laatste doodsrochels waren electrisch hoorbaar.
Wat te doen. Je bent op zo’n moment altijd dankbaar dat je niet in een depressie zit, want dan laat je gewoon alles achter en spring je in zee. Ik liep door de catalogus van mensenkenner & vriend der armlastigen Neckermann, vond een Edy wasmachine en bestelde die. Dat apparaat werd de volgende dag bij mij besteld. Ik woon op de eerste verdieping en hij werd door twee mannetjes voor mijn deur en in mjin halletje geplaatst. Fase één was in elk geval gelukt.
Nu fase twee. Ik vulde mijn beltegoed aan en belde Henk, de man van zus Marja. Kun jij niet komen helpen, enzovoorts, want zelf slepen met die Zanker en die Edy, in mijn eentje, daar heeft de cardioloog grote bezwaren tegen.
Henk kwam de volgende ochtend op zijn racefiets uit Alkmaar, lachend van wij zullen dit varkentje eens wassen! Dus eerst die ouwe Zanker onttakelen en naar beneden brengen, naar het rommelhok. Er zaten wel wieltjes onder, maar je hebt niets aan wieltjes als je een trap af moet. Dat moet dus per trede en geeft een hoop lawaai. ‘Zwaar apparaat, Ben!’ zei Henk nog.
Toen de fonkelnieuwe Edy uit de verpakking ritsen en op de goede plaats slepen. Ik kan u nu al zeggen dat alles voortreffelijk is verlopen, van de electrische verbinding tot en met de wateraansluiting. Hij werkt ook zeer goed, de Edy.
Reken, in geval van nood, op de meeslepende medemens. Dat is mijn boodschap, Hadriana.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mijn moeder had ook een Zanker die een jaar of twintig oud was. Het voordeel van zo'n machine was dat hij veel beter centrifugeerde dan een gewone wasmachine. Ze heeft hem weggegeven toen ze uiteindelijk naar een seniorenflat verhuisde.
Ik heb nog geen tijd gehad om na te denken hoe ik mijn huidige wasmachine probleem ga oplossen.
Hij zit vol met drijfnat wasgoed dus ik denk dat hij eerst leeggemaakt moet worden.