donderdag 18 oktober 2007

Pneumotachografie



Dat zijn dingen die ik niet wist. Ik kende het woord niet eens: pneumotachografie. Maar je kunt dus, via de Lilly- of de Fleisch-methode, onderzoeken hoeveel longinhoud iemand heeft.
Ik schat dat mijn longinhoud, mijn capaciteit om in en uit te ademen dus, op 50% van het normale gemiddelde ligt. Terwijl ik echt nooit in het openbaar geschreeuwd heb. Nimmer opgewonden ben geraakt tijdens discussies. Wel heb ik Jakobs Volle Smaak halfzware shag gerookt, en dat schijnt een enorm verschil te maken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Ben,
Ik denk dat onze crossblogspotcorrespondentie op meedere gebieden heel leerzaam is voor ons alletwee.
Ik ben voor het eerst met de pneumotachograaf in aanraking gekomen toen ze dat infiltraat in mijn longen vonden en vermoedden dat het longkanker was.Ze hebben toen gekeken of ik genoeg longcapaciteit had om een long weg te halen.
Jakobs Volle Smaak halfzware shag maakt inderdaad een enorm verschil. Evenals Pall Mall met filter afgewisseld met Javaanse Jongens driekwart zwaar.