vrijdag 26 oktober 2007

Postume kaakslag

Goeienavond Wouter,
Je mag natuurlijk meelezen. Chet Baker had ik gevonden, ja. Gewoon gekeken in een lijst met jazztrompettisten, daar stond hij in. Ik weet niet of je van zijn muziek houdt. Zo ja, dan moet je deze YouTube-compilatie (van 40 minuten!) eens bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=xjihHfxj4Xw.
Ik kende Van het Reve’s commentaar bij die brieven. Sterker: ik las KvhR met zijn postume kaakslag, en kocht daarna (en daarom) die brieven. Van het Reve is altijd op dreef geweest als hij over mensen schreef die hij bewonderde: Toergenjev, Multatuli, Nabokov. Ik weet dat hij ook gek was op Osip Mandelstam. Ik vroeg hem eens, na een lezing die hij in 1981 in Nauerna had gehouden, waarom hij nooit een stuk over Mandelstam had geschreven. Hij antwoordde, na een lichte aarzeling: ‘Omdat dat me teveel aan het communisme doet denken, denk ik.’
Ik begrijp dus wel waarom hij in zijn Geschiedenis van de Russische Literatuur is gestopt bij Tsjechov, en niet is doorgegaan met laat ons zeggen Achmatova, Mandelstam, Nabokov en Solzjenitsyn.

Geen opmerkingen: