woensdag 24 oktober 2007

Pogroms

Nee, Hadriana, het woord pogrom bestaat misschien pas sinds de 19e eeuw, maar ze bestonden al, in Duitsland, Hongarije, Polen, Rusland. En het is natuurlijk waar dat de joden het ook in Rusland slecht hadden. Dat kun je lezen in de verhalen van Babel bijvoorbeeld, of bij Sholom Aleichem, als ik zijn naam zo goed spel.
Maar dat heeft het optreden van joodse kunstenaars, wetenschappers en intellectuelen niet verhinderd, was mijn inbreng in de discussie. Niet in de 19e eeuw, en ook niet in de 20e.
Er staan me tekeningen bij van koeiengeraamten van een Rus die Iosif Sjvidler heette, uit ongeveer 1700, die nog mooier waren dan de tekeningen van Walmor Corrêa, die ik gisteren of eergisteren hier publiceerde. Sjvidler, een echte jodennaam.
En dat bedoel ik: je kunt wel tegenwerking gehad hebben van een tsaristisch bewind, maar als je wat waard bent, win je het.

Geen opmerkingen: