donderdag 18 oktober 2007

Hartslag

Ik werd vanochtend wakker met een wildly irregular heartbeat. Toen dat een kwartier later nog niet over was, belde ik mijn huisarts. Die zorgde voor een ambulance en hup!, naar het ziekenhuis. Echootje, bloedprikken, vragen. Ik had gelukkig mijn lijstje met medicijnen meegenomen.
Na wat ernstig gebabbel vroeg de cardiologe mij: ‘We kunnen u een paar dagen opnemen. Wilt u dat ook?’
Ik zei: ‘Eigenlijk niet.’
‘Dan doen we dat ook niet. Maar u moet over een week terug komen.’ Ze bekeek mijn medicijnenlijstje en vroeg of ik nog andere medicijnen gebruikte.
‘Alleen een paracetamolletje, af en toe. Verder niets.’
Toen schreef ze, na ampel overleg, 50 mg fosinopril voor in plaats van de tot nu toe gebruikelijke 40 mg, en 12 mg cardura in plaats van de 8 mg die ik tot nu toe slik. De rest van de medicijnen blijft hetzelfde.
‘Wat zou u dan gedaan hebben wanneer mijn hartslag onregelmatig gebleven was?’
‘Dan zouden we een probleempje hebben gehad.’
Dan was het hartbewaking enzovoorts geworden, bedoelde ze te zeggen.
Ik kon meteen weer naar huis terug.

1 opmerking:

Anoniem zei

Oeps Ben, dat is even schrikken. Wel prettig dat je huisarts zo adequaat reageert.
Ben je al een beetje bijgekomen van het gedoe?

Ik heb het van de zomer gehad. Ook een vreselijk onregelmatige hartslag midden in de nacht.
Ik ben aangesloten op de alarmcentrale en ik had bijna het knopje ingedrukt maar toen werd het minder en trok het weer weg.
Ik ben de volgende ochtend zelf naar de huisarts gegaan en toen bleek dat mijn bloeddruk ook torenhoog was (200/140) werd ik direkt doorgestuurd naar de EHBO.
Daar ben ik, onverstandig als ik ben, nog zelf heen gereden ook.
Een hoop gedoe natuurlijk en uiteindelijk bleek ik last te hebben van kamerextrasystolen en tachycardie.Die extrasystolen zijn wel eng maar niet gevaarlijk, zo werd mij verzekerd. Bij jou zal het vast wel wat anders zijn geweest. Ik hoop dat de verhoogde doses van je medicijnen gaan helpen.