dinsdag 23 oktober 2007

Angst voor de witte jassen

Daar heb je een beetje last van, Hadriana. Daartegen kun je twee dingen doen: vragen of het bloeddruk meten voortaan kan gebeuren door zijn assistente. Of nog beter: vragen welke bloeddrukmeter het beste is, die meter aanschaffen (ik heb ze al zien staan in de gidsen van Neckermann) en zelf je bloeddruk opnemen. Dat is sowieso het beste, want je kunt tussentijds gedurende bijvoorbeeld een paar weken een extreem hoge bloeddruk hebben. Die wordt niet gemeten normaal. Maar nu meet je hem wel, en kun je direct contact met de huisarts opnemen.
Je kiest een rustig moment van de dag om je bloeddruk te meten, bijvoorbeeld ’s ochtends na het ontbijt, als je kalmpjes naar de vogelkijns luistert. Als je nog niks doet, bedoel ik, dan meet je je bloeddruk.
Het lijkt misschien allemaal onzinnig wat ik zit te vertellen, maar omdat jij hart- en longproblemen in de familie hebt, moet je voorzichtig en verstandig zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

Angst voor de witte jassen?
Nee hoor Ben. Zowel mijn huisarts als de longarts zijn heel leuke mensen met wie ik goed op kan schieten. Maar ik vind het gewoon vervelend omdat het zoveel tijd kost.
Ik was alleen een tikje gestresst toen ik vorige week mijn bloeddruk liet opnemen. Vroeg opstaan is geen hobby van me en dan moet er niets verkeerd gaan anders komt de stoom uit mijn oren. En er ging van alles verkeerd, ik kon mijn sleutels niet vinden en toen ik die gevonden had zat ik ook nog achter een vuilniswagen.
Het is inderdaad wel een goed idee om zelf een bloeddrukmeter te kopen. Ik zat altijd op 140/80 en dit vind ik ook wel een beetje erg hoog.