donderdag 16 augustus 2007

Amerika

Boris Dittrich wil graag in New York wonen, maar daar heeft ie wel talloze papieren voor nodig. Boris zou wel eens een terrorist kunnen zijn, nietwaar. Hij heeft al zo’n rare naam, Boris, hij is ook nog eens homo. Uitkijken dus, zeggen de Amerikanen.
Ik zou in zo’n geval nooit in Amerika willen wonen. Nooit. Boris ziet daar een ‘uitdaging’. Dat kun je je ook wel voorstellen, maar om nou te gaan wonen in een land dat eerder al zo graag oorlog maakte in, noem maar op, Vietnam, Chili, Irak, Afghanistan, en dat ook oorlog wil voeren in Iran...
Wat heeft Amerika ons geschonken? Ze hebben indertijd niet Hitler verslagen, want dat hebben de Russen gedaan. Ze hebben ons hoogstens behoed voor een communistische overheersing, die waarschijnlijk nog heel wat erger zou zijn geweest dan de nazistische.
Verder is de jazz Amerikaans van oorsprong.
En ze hebben de filmkunst vermoord met hun christenrijmelarij en hun Clint Eastwoods of hoe heten al die heldhaftige dirty Harry’s ook.
Verder: nou, niets, als je het mij vraagt. Er bestaat bijvoorbeeld niet zoiets als Amerikaanse humor. Amerikaanse literatuur? Die bestaat eigenlijk ook niet. Amerikaanse beeldende kunst? Die bestaat ook nauwelijks.
Als ik dit land zou moeten verlaten, zou ik naar Engeland gaan, of naar Duitsland of Frankrijk of naar de Fiji Eilanden misschien. Naar Amerika zou ik nooit gaan. Niks te beleven daar.

Geen opmerkingen: