vrijdag 17 augustus 2007

Amerikaanse literatuur

‘Jij zegt dus: Amerikaanse literatuur bestaat niet.’
‘Dat zeg ik, ja.’
‘Maar neem nou Moby Dick of neem bijvoorbeeld Hemingway.’
‘Jongensboeken, allemaal. Ik wil niet zeggen dat Amerikanen niet kunnen schrijven natuurlijk. Sommige Amerikanen schrijven geweldig goed. Annie Proulx, Gore Vidal, Raymond Chandler, noem nog maar wat namen. Geweldige schrijvers. Maar ik lees ze niet omdat het Amerikaanse schrijvers zouden zijn. Het zijn eenvoudig goede schrijvers.’
‘Zoals je ook W.F. Hermans of Multatuli leest, bedoel je. Of Tolstoj of Perec of Pirandelli.’
‘Ik heb nog nooit iets van Pirandelli gelezen. Maar inderdaad. Kunst is universeel. Daarom lees je ook Kawabata of, een ander uiterste, Borges.’
‘Maar de beeldende kunst dan. De pop art. Dat was toch typisch Amerikaans?’
‘Het zou wat. De rotzooi van Andy Warhol of Lichtenstein? Daar geldt mijn eenvoudige levenswijsheid voor: laat u vooral niets op de mouw spelden.’
‘Dat stelt dus weinig voor, zeg jij.’
‘Niets.’

Geen opmerkingen: