vrijdag 17 augustus 2007

NOVA vanavond

NOVA had drie onderwerpen: Jan Pronk, Mies Bouwmans en Jos Brink. Jos Brink was namelijk gestorven en dat was reden om nog even heel snel door zijn carrière te flitsen. Ik vond hem overigens, net als alle mensen met een beetje goede smaak, een verschrikkelijke kwal. Even later zag ik hem, ik geloof op AT5 of hoe heet die zender ook, huilen bij de afbraak van het De La Mar-theatertje. Zoiets kun je bij mij één keer doen, maar dan kijk ik je ook nooit meer aan.
Mies Bouwmans kreeg een Mies Bouwmans Boulevard, ergens. Kregen we dus ook enkele ‘hoogtepunten’ uit mevrouws carrière te zien. Tenenkrommend.
Maar het leukste deel was Jan Pronk, die tot het voorzitterschap van de PvdA probeert te komen. Een goede zaak. Jan zei verschillende goede dingen: dat Irak-onderzoek moet er natuurlijk komen. Ze moeten met hun fikken van het ontslagrecht afblijven. Uruzgan, dat staat nog te bezien: je moet daar met de Taliban onderhandelen over de macht. Wouter Bos had nooit in het kabinet moeten gaan zitten, hij had in de kamer moeten blijven. En nog zo wat. Stuk voor stuk redelijke dingen. Er was ook teveel ongelijkheid in Nederland, en daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Hij moet maar voorzitter (en ook graag: woordvoerder!) worden.
Hij zei allemaal dingen die Wouter Bos niet zegt en ook niet doet. Reuring in de tent, dus. Als Jan Pronk voorzitter wordt (en als Wouter Bos zijn politiek leiderschap opgeeft), krijgen mensen als ik weer een keuze: de SP, Groen Links of de PvdA.
Het is overigens wel een teken aan de wand dat uitgerekend NOVA zulke boulevardonderwerpen als Mies en Jos brengt. Denken ze daar echt dat dat de kijkcijfers doet stijgen? Ik hoop toch echt van niet.

Geen opmerkingen: