donderdag 30 augustus 2007

Oefeningen

In april 2002 lag ik voor de tweede keer in het ziekenhuis, na een (tweede) herseninfarct, en met twee elefantiasis-benen (gevolg van hartfalen). Sinds die tijd doe ik elke ochtend deze oefeningen.
Na het opstaan om 8 uur ga ik ‘drentelen’. Mijn rechterbeen wil namelijk niet meer zo goed (net als mijn rechterhand overigens). Ze zeiden in het ziekenhuis: misschien moet u een rollator proberen. Dat nooit!, dacht ik.
Dat drentelen ziet er als volgt uit. Ik begin met door mijn huis te lopen waarbij ik steeds omlaag kijk, naar mijn benen. Na een paar minuten drentelen kijk ik naar voren, dus niet meer naar mijn benen. (Ik blijf natuurlijk voortdurend denken aan mijn benen.) Daarna kijk ik naar links en naar rechts, terwijl ik heen en weer loop. Als ik denk dat ik vandaag wel weer kan lopen, ga ik op mijn hometrainer nog eens 5 of 10 minuten fietsen. Daarna pas kleed ik me aan en maak ik een ontbijt.
Je moet je nooit laten inpakken, is wat ik zeg.

Geen opmerkingen: