maandag 20 augustus 2007

Genealogie

Ik heb me er nooit voor geïnteresseerd. Mijn moeders familie, de De Zeeuwen, kwamen uit Zaandam, meen ik. Mijn vaders familie weet ik eigenlijk niet. Gewoon uit Limmen? Ik heb ooit iets gehoord van Warmenhuizen. Er was ook een tante Anna, vermoedelijk een zuster van mijn oma van vaderskant, die uit Nibbixwoud kwam. Ik weet niet hoe ze van achter heette.
Maar het zijn niet de dingen die ik ga opzoeken. De mensen die wel aan genealogie doen, vind ik dull people. Waarom weet ik niet.
Het interesseert me wel wanneer bij beide families, bij de Hoogeboomen en de De Zeeuwen, het katholicisme insloeg. Wanneer, waar, waardoor? Het zal wel niet staan opgetekend. Pas in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw is daar, bij althans enkelen van de Hoogeboomen (van de De Zeeuwen weet ik het niet), een eind aan gekomen. Mijn zussen Marja, Wil, Rea en José, en ook ikzelf, zijn heiden geworden. Wij gaan niet meer ter kerke. Ikzelf vind het bijvoorbeeld interessanter om iets te weten te komen over onze zon en ons zonnestelsel (dat zal volgens de nieuwe spelling waarschijnlijk ‘zonnenstelsel’ moeten zijn, hoewel het om maar één van de miljarden zonnen gaat), dan om een verhaal uit de bijbel te lezen, of te horen over dat steuncomité van ex-moslims. Zo’n geloof, dat al met al toch, laat ons wel wezen, een wat domme en krankzinnige indruk geeft, daar stap je van af. En klaar.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Ben,
Juist het katholicisme (ik ben het overigens volstrekt eens met jouw waarde-oordeel over die club) biedt veel mogelijkheden om jouw belangstelling te bevredigen.

Dankzij de doop-, huwelijks- en overlijdensregisters van de RK kerk (in het Latijn, uiteraard) bieden een unieke mogelijkheid om terug te zoeken.

In de geboorteregisters staan de namen (en vaak andere gegevens) van de ouders van kerkleden. Wanneer je eenmaal iemand gevonden hebt in bijv. de 18e eeuw kun je terug gaan zoeken (en dan mag je alleen hopen dat er niet een kerk afgebrand is met alle registers).

In de jaren 1960 lagen al die registers (behalve van de meest recente eeuw) in de provincie-hoofdstad (dat zou Haarlem zijn voor Zaandam, Limmen of welke plaats dan ook hier in de buurt).

Aangezien mijn familie uit Brabant afkomstig was, heb ik heel wat vrije middagen doorgebracht op het rijksarchief in Den Bosch, met veel vriendelijke assistentie van de archivaris en andere 'zoekers'. De gevonden details ben ik echter al lang kwijt - het ging mij meer om het uitpluizen van die oude handgeschreven registers.