maandag 20 augustus 2007

Genealogie (2)

Dank je voor je reactie, Dwarslezer. Het kan geen kwaad hier even te vermelden dat je blog ‘dwarslezing’ een interessante blog is. Ik volg je regelmatig. Weet je wat mijn enige bezwaar is? De woordgrappen op namen van mensen. Daar kan ik niet goed tegen. George Boef zeggen als je George Bush bedoelt, dat kan niet, vind ik. Niet omdat hij geen boef zou zijn - want dat is ie wel - maar omdat, nou ja, je stukken daardoor minder leesbaar worden. Het heeft een te hoog GeenStijl-gehalte, die woordgrappen op namen.
(Ik heb die GeenStijl-jongens nog niet genoeg beledigd, denk ik. Anders zouden ze met mijn achternaam ook heel wat kunnen uithalen: dat zou Heaueaugebeaueaum worden, misschien.)
Nu over je reactie op het vorige stukje. Wat mij interesseert is, hoe het katholicisme in kringen van bijvoorbeeld mijn voorouders in zwang is geraakt, of hoe men zich heeft ‘verdedigd’ tegen het alom aanwezige protestantisme. In welke eeuw moeten we dus zijn? De 17e, de 18e eeuw. In die tijd bestonden mijn voorouders nog niet, zoveel is wel zeker. Dus moet je gaan zoeken naar een boek ‘De trotsche catholiek’ of zo, geschreven in 1758 of 1834, door een bevooroordeeld historicus.
Veel liever zoek ik naar boeken over bonobo’s, over de zon, over de Grünfeld-Indische Verdediging. Over dingen die ik echt wil weten.

Geen opmerkingen: