woensdag 22 augustus 2007

MD, de voordelen

De meritocratische democratie heeft voordelen boven de parlementaire democratie. (Voor een uitleg van het systeem moet u teruggaan naar de stukjes die ik er gisteren over schreef.) Ik zal enkele voordelen noemen.
Stel, er is een minister van GPH (Geld, Productie & Handel; want dat is ook al zo’n voordeel: we gaan de dingen bij hun naam noemen. We noemen het dus niet meer Financiën en Economie) en laat ons zeggen dat die man professor Heertje is. Professor Heertje stelt voor de euro weg te doen en de gulden weer her in te voeren. Hij heeft berekend hoeveel dat kost en hoeveel moeite dat zal geven. Hij bespreekt zijn ideeën met vijf economen. Dat debat wordt uitgezonden op Nederland 1. Na dat debat hebben wij 24 uur om erover te stemmen. Wij stemmen, en het blijkt dat de Nederlandse bevolking er voor 68% tegen is, bijvoorbeeld omdat zo’n omschakeling teveel kost. Ik stel voor dat we professor Heertje nog een kans geven om toch zijn gelijk te halen. Is er bij een tweede stemming nog steeds bijvoorbeeld 59% tegen, dan moet professor Heertje zijn ministerschap opgeven. Hij wordt opgevolgd door de nummer 2, die we voor die post gekozen hadden, en de euro blijft omdat wij dat gewild hebben.
Dacht u dat de Betuwelijn er op deze manier gekomen was? Dat de JSF-straaljagers zouden zijn gekocht? Dat het studiehuis zou zijn ingevoerd? Natuurlijk niet, want wij zouden hebben tegengestemd. Nog zoiets. Je kunt een vertegenwoordiger van de overheid nu niet aanklagen, wat hij ook doet, hoe hij zich ook misdraagt. Wij zouden dat wetje onverbiddelijk neersabelen.
Allemaal dingen die in onze parlementaire democratie niet gebeuren.
Argumenten tegen mijn systeem kunnen zijn: waar haal je de deskundigen vandaan? Hebben we wel zoveel deskundigen? Daarop is mijn antwoord: in elk geval is mijn systeem beter dan het huidige, waarin we maar moeten aannemen dat er een paar Kamerleden deskundig en onbevooroordeeld zijn.
Je moet die deskundigen natuurlijk fors betalen, ze moeten het graag doen en er een zekere status aan ontlenen.
‘Als je de mensen laat meepraten, hebben we de doodstraf zo weer terug!’ Dat kan gebeuren, ja, maar ik geloof dat het zo’n vaart niet zal lopen. Trouwens, wat is er tegen de doodstraf voor kindermoordenaars en -verkrachters?
Het grote voordeel van mijn systeem lijkt me dat de debatten redelijk zullen zijn, omdat de debatteerders er niet zelf over hoeven te stemmen. Dat doen wij.

Geen opmerkingen: