maandag 6 augustus 2007

Fotoloos

‘Uiteindelijk ben ik het wel met je eens, Ben. Foto’s erbij, dat is zonde. Neemt alleen maar plaats in.’
‘Vind ik ook, Sarah. Foto’s, of die YouTube-flauwekul, dat is onzin. Als je wat te zeggen hebt, zeg het dan, en draai er niet omheen. Die YouTube’s enzovoorts, dat is voor mensen die eigenlijk niets te zeggen hebben.’
‘Die ook eigenlijk niets hebben om over na te denken.’
‘Ja. Als de mensen eens doorkregen dat ze de geschiedenis van de Russische literatuur, dat boek van Karel van het Reve, konden lezen in de tijd die ze nu verdoen met videoflauwekul.’
‘Jij beschouwt fotografie of videografie ook niet als kunst, begrijp ik.’
‘Nee. Beeldende kunst, daar moet je toch je best voor doen. Dat is meer dan een kiekje maken, of een serie kiekjes. Er zijn natuurlijk wel bewerkte foto’s waarvan je met enige moeite kunt zeggen dat ze tot de beeldende kunst behoren. Man Ray bijvoorbeeld. Maar een foto haalt het niet bij een schilderij of een sculptuur. Maar ja...’
‘Het is onze SUV-cultuur.’
‘Ik zocht naar zo’n woord, Sarah. De algemene gemakzuchtigheid, vermengd met de onvermijdelijke ziekte van zovelen onzer om te laten zien wat we hebben. Ik moet opeens denken aan wat een waardeloos kunstenaar, Andy Warhol, eens zei: iedereen wordt 15 minuten lang beroemd.’
‘Je moet er niet aan denken wat hij met internet gedaan zou hebben.’

1 opmerking:

Unknown zei

Haha. Zal ik je eens teleurstellen? Ik ben er zo één. Zo iemand die niks te zeggen heeft, en toch filmpjes op youtube zet. Als ik alle tijd die ik heb verpest met videoflauwekul had gebruikt om boeken te lezen, had ik nu al net zoveel kunnen lezen als jij.

Maar ik heb er geen spijt van. In tegendeel. Videootjes maken vind ik erg leuk. Ik lees ook wel eens wat, maar alleen als ik in de tuin of op het strand kan liggen. (En op het strand is het ook vaker de Donald Duck dan Karel van het Reve, om eerlijk te zijn).

En fotografie beschouw ik wel als kunst. Als het een erg originele foto is tenminste. Of een foto waar de fotograaf zijn best voor heeft moeten doen (bijvoorbeeld een helicopter huren ofzo).

Wat ik trouwens een leuke website over fotografie vind is www.roodpetje.nl. Kijk daar maar eens.