donderdag 30 augustus 2007

Werk boven inkomen

Ik heb (een uitkering in het kader van de Wet Werk en) Bijstand van de gemeente Bergen. Die bijstand bedraagt maandelijks € 830,47 plus in de maand juli ‘vakantiegeld’ van ongeveer € 500 en in de maand oktober wederom een bijdrage van € 500. Ik ben daar uiteraard heel dankbaar voor.
Zo ongeveer om de vier jaar gebeurt er iets. Dan gist het in ambtenaarskringen. Ik kreeg vandaag een brief. ‘Periodiek doet de gemeente Bergen een heronderzoek onder de niet of gedeeltelijk werkende bijstandscliënten om hun situatie opnieuw te beoordelen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de organisatie ConsenSZ.’ ‘U wordt uitgenodigd voor een afspraak met Inge Zwart, coach ConsenSZ, op vrijdag 31 augustus 2007 om 11.00 uur.’ ‘Daarnaast verzoeken wij u om ook een overzicht mee te nemen van de door u genoten opleiding en uw werkervaring, bij voorkeur in de vorm van een cv.’
Ik heb uiteraard vanochtend gebeld dat ik op 31 augustus niet kan komen. Ik heb het geld niet om er in de laatste dagen van de maand een strippenkaart van te kopen. ‘Maar het is wel een zeer belangrijke afspraak, meneer.’
‘Uiteraard, dat begrijp ik.’
‘Dus ja.’
‘Wat u zegt: dus ja.’
‘Maar... u ontvangt uw volgende uitkering toch op de 31ste?’
‘Die hoop ik te ontvangen op de 31ste of de 1ste van de volgende maand.’
‘Dan bel ik u komende vrijdag de 31ste, om te horen of u de uitkering hebt ontvangen. Hebt u hem ontvangen, dan kunt u dus naar mij toe komen.’
‘Belt u dan wel vóór 9 uur, mevrouw? Anders is het mij niet mogelijk te 11 uur op de afspraak te verschijnen.’
‘Jaja jaja.’
Het zal evengoed krap worden om die tijd te halen, hoor. Je gaat om 10.15 uur met bus 165 naar Alkmaar. Dan met bus 160 naar de J. Ligthartstraat te Alkmaar, waar het gemeentehuis van de gemeente Bergen is gevestigd. Het zal me benieuwen. (Kijk. Ik heb die locatie ook niet gekozen.)

Dat hele gedoe, met een organisatie (ditmaal ConsenSZ) die bijstandscliënten gaat doorlichten - is zoiets teveel werk voor een ambtenaar? - dat hele gedoe hebben we vier jaar geleden ook al gehad. Precies hetzelfde. We moesten allemaal weer aan het werk. Uitkomst, in mijn geval: u hoeft niet meer aan het werk, meneer Hoogeboom. U bent te ziek.
Zo zal het ook dit keer gaan.
Ik heb voor de aardigheid het bijgaande cv geschreven, dat ik aan Inge Zwart (coach ConsenSZ) zal overhandigen.

CURRICULUM VITAE
B E N H O O G E B O O M
Ik praat zeer ongaarne over mijn verleden.
Geboren: daar en daar, op die en die datum. Zie mijn dossier.
Opleiding: zie mijn dossier.
Werkzaam geweest: zeker. Zie mijn dossier.
Ziekten: hartfalen; gevolgen van herseninfarctjes (voornamelijk in het geheugen en in de lichte motoriek van de rechterhand; ook kan ik niet meer fietsen, ik kon ook niet meer pianospelen, nauwelijks nog leesbaar handschrijven en het tikken gaat ook niet zo goed); claudatio intermittens (etalagebenen); een nog tamelijk milde vorm van manische depressiviteit (sinds mijn 16e). Zie over dit alles ook mijn dossier.
Ik slik: isosorbidemononitraat, fosinorm, carvedilol, bumetanidum, cardura, simvastatine, tavonin en acenocoumarol. Op de tavonin na (dat is voor mijn etalagebenen) is dit allemaal voor mijn hart. Ik moet voorts eens in de zeven, veertien of eenentwintig dagen te bloedprikken. Dat is voor de hoeveelheid acenocoumarol, die ervoor zorgt dat de kans op trombose (vergroot door inname van al die middelen) verkleind wordt. Tenslotte vermijd ik alle vormen van stress.

Geen opmerkingen: