donderdag 20 september 2007

De duinen

De duinen zou ik ook missen, ik woon er vlakbij en ook vlakbij de zee. Je hoort ’s nachts ook het wereldberoemde ‘ruisen van de branding’, als de wind goed staat en niet te hard waait. Maar dat zijn dingen voor jou en voor mij.
Boris Pasternak was een Rus uit Peredelkino (vlakbij Moskou) die naar Georgië ging en die een gedicht schreef over Georgië. Zou ooit iemand uit Londen, Praag of Berlijn een gedicht over Nederland kunnen schrijven? (Antwoord: nee.)
Weet je dat ik ook een stevige heimwee heb? Ik wil altijd thuis zijn, ik vind zelfs een reis naar mijn zus te Overveen een verschrikking. Het is gewoon een hersenziektetje, dat je er gratis bij krijgt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Klopt. ik zou niet weten hoe iemand uit Londen, Praag of Berlijn een gedicht over Nederland zou kunnen schrijven.
En als we nu toch bezig zijn. Ik denk ook niet dat iemand uit Stockholm of Oslo een gedicht over Nederland zou kunnen schrijven.
Ik ben ook het liefst thuis. Ik vind het vreselijk om mijn huis uit te moeten maar soms moet je wel eens boodschappen doen om in leven te blijven. Ik word ook wel meewarig aangekeken omdat ik niet met vakantie hoef/wil.'Dan ben je er eens even helemaal uit'.
Is het een hersenziekte als je daar geen behoefte aan hebt?