maandag 17 september 2007

Vergeten straat

Ik bezit een Salamander-pocket uit 1965 van ‘Vergeten straat’, met een prent van Herman Berserik op het omslag: een man met een ‘bastrompet’ zoals ik het instrument toen noemde, en nog drie vier mensen, achter een slagboom. Ik heb het boek gekocht in 1969, voor het bedrag van ƒ 3,75. Het prijsje zit er nog op. Ik kocht het boek om die prent, die ik mooi vond. Ik had toen nog geen idee van Boontje.
Ik was 15 of 16 jaar oud en nam het boek een keer mee naar Nederlandse les. De leraar Piet Meeuwisse was enorm enthousiast: ‘Maar het is wel erg Belgisch, hoor!’ Ik was natuurlijk verguld door zijn reactie, en ook door zijn normale manier van praten. Hij werd, ook na de middelbare school, een vriend.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik kreeg het boek voor mijn verjaardag van een vriendinnetje , haar moeder was een Belgische.
Het was inderdaad een pocket met de omslag die jij beschrijft.
Nadat het 38 jaar in je bezit is geweest wordt is het een goede tijd om het te gaan lezen. Het is geen dikke pocket dus die krijg je op je verjaardag wel uit.

Ik had een slechte dag vandaag, erg moe en niet vooruit te branden.

Groet
Zeester