zaterdag 15 september 2007

M’n neefje

Dat komt goed, Zeester. Morgenochtend schrijf ik mijn neefje, en daarna zet ik zijn mailadres hierop. Dan kun je hem zelf schrijven. Ik leg hem je probleem wel voor.
Ja! Stuur me anything van die McFerrin-Vivaldi! Je maakt me enorm nieuwsgierig!
Je zei, een vorige keer, dat je de BWV 140 had in een uitvoering met ‘originele’ of ‘authentieke’ instrumenten. Ik ken die uitvoering niet, dus ik ‘oordeel niet over uw smakenpallet’. Maar mijn smaak gaat toch meer uit naar de jaren zeventig, tachtig - toen werd Bach hier en daar nog glorieus uitgevoerd, je had ook Glenn Gould nog. Dat is mijn Bach-smaak. Gek genoeg ligt dat met Corelli bijvoorbeeld anders: daar heb ik liever de precieze interpretatoren voor.
Onder de voortdurende ‘druk’ van mijn lieve zuster Marja (een pianolerares te Alkmaar) ben ik nu al enkele jaren lang bezig Mozart mooi te gaan vinden. Je kunt aan de zinsconstructie al wel zien dat dat enige moeite geeft. (Ik vind Mozart, eerlijk gezegd, een soort Monkees. Hij kwam na de Beatles: Bach.)
Maar het is een hele evolutie, als je nagaat dat ik op mijn achttiende, twintigste jaar alleen maar interesse had voor hard rock.
‘Ik weet’. Kijk maar wanneer je ergens over wilt praten, Zeester. Goed?

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Ben,
Als het goed is heb je McFerrin/ Vivaldi inmiddels ontvangen.

Mij is het nooit gelukt om Mozart echt mooi te vinden maar misschien is er voor jou nog hoop.
Houd je nog steeds van hard rock?
Ik was meer geinteresseerd in Bob Dylan en later in Ry Cooder en JJ Cale.
Glenn Gould heeft prachtige uitvoeringen gespeeld van Bach's klaviermuziek. Ik vind die ook vaak mooier in een piano uitvoering dan in een klavecimbeluitvoering.
Wat bedoel je precies met 'glorieus uitgevoerd'?
Groet
Zeester