vrijdag 14 september 2007

Elefantiasis

Dag Zeester.
Nee, dat zoutloze advies kwam in 2002, toen had ik inderdaad een tweede herseninfarct (niet zo erg, hoor. Ik geloof dat een mens in zijn leven zo ongeveer 50 of 100 kleine herseninfarctjes krijgt. Zie de dames en heren in de Nederlandse politiek), maar ik ging het ziekenhuis in met twee elefantiasis-onderbenen. In een tijd van een paar dagen waren ze ‘volgelopen’ met vocht. Op de weegschaal zag ik, later, dat ik 9 kilo minder woog. Conclusie: u hebt hartfalen, meneer. Toen kwamen ze met het advies: geen zout meer, uitkijken met vet, eet veel vis, drink per dag anderhalve liter vocht en slik elke dag, naast alle andere pillen, ook bumetanide. Dat is een vochtafdrijver, door mij ‘pisser’ genoemd. Ook werden mijn benen gemeten, een maand later, voor steunkousen. Maar die heb ik nooit gedragen. Ik houd me simpelweg aan de adviezen, dat moet genoeg zijn.
Hartfalen dus. Mijn hartspier, zeiden ze, pompt niet meer goed genoeg. Vandaar al die pillen. Op mijn vraag hoe deze patiënten gemiddeld sterven, konden ze geen antwoord geven. Ik vermoed: hartaanval, of hartstilstand. Ik prefereer het laatste, natuurlijk. Maar ach, dood gaan we allemaal. Laten we eerst nog maar wat plezier beleven, vind je ook niet?
Als je dat Digileen toch op Linux wilt krijgen, dan is het misschien een idee om met mijn neefje (student informatica en een groot computerkenner) contact op te nemen. Ik heb zijn mailadres niet, maar daar kom ik wel achter. Dan schrijf ik hem eerst wel, dat er een Zeester voor hem klaarligt. Zal ik dat doen?
Bobby McFerrin... Bobby McFerrin... Er staat me iets bij van een VPRO-radio-avond, zo’n tien jaar geleden. Maar ik heb geen idee hoe hij klinkt. Ik zal eens kijken of Digileen iets van hem heeft. Het zal vast wel.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Ben,
Dat lijkt mij wel heel eng als je ineens zoveel vocht in je benen hebt. Dat komt neer op 4 1/2 liter per been. Dat is nogal wat!
Ik denk dat de levenswijze die je er nu op na houdt goed zou zijn voor iedereen.
Ik denk dat als je geconfronteerd wordt met je sterfelijkheid je vanzelf weet dat je maar beter een hoop plezier kunt beleven ook al moet dat dan met lichamelijke beperkingen.
Eigenlijk had er in plaats van ik denk 'ik weet' moeten staan maar daar praten we een andere keer wel over.
Ik wil inderdaad graag dat Digileen op Linux hebben en als jouw neefje me daarbij kan helpen dan graag.
Ik weet dat er een virtual machine is waarmee je Windows applicaties onder Linux kunt draaien en hij (je neefje) weet vast wel hoe ik dat kan downloaden.
Als je wilt kan ik je ook wel wat toesturen van Bobby McFerrin, hij heeft o.a. een celloconcert van Vivaldi ingezongen.

groet
zeester