donderdag 20 september 2007

Nederland

Nederland is te klein voor een dichter, dat is het misschien. Je loopt een bos in en vijf minuten later loop je dat bos alweer uit. De Cauberg, zo noemen wij een heuveltje in Zuid-Limburg. Ons Ruhrgebied noemen wij ‘de Randstad’, dat trekt ook niemand aan. Verder zijn er hier en daar nog wat rivieren en weilanden.
Onze bevolking, daar kun je ook moeilijk een gedicht over maken. Onze bevolking lijkt op de Engelse, de Duitse, de Belgische, de Franse bevolking.
En onze architectuur noem je niet op in een gedicht.
Op al die punten wint Georgië het dik van ons.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik denk inderdaad dat dat het is.
De deltawerken en de afsluitdijk, ach, daar wordt je ook niet dichterlijk van.
Maar toch, als ik in het buitenland ben, mis ik Nederland, al weet ik soms niet wat ik dan precies mis. Misschien de duinen en de zee. Ik ben opgegroeid in een huis aan de rand van de duinen, vlakbij de zee.