zondag 16 september 2007

Depressies (2)

Ik heb nooit de moed of de zin gehad om eens na te gaan, in welk onderdeel van mijn hersenen het zit. Neo-cortex, amygdala, linker- of rechtervoorkwab - het zal me ook worst wezen. Ik heb die hersenziekte nu eenmaal, het is ongeneeslijk, en klaar. Verder niet over zeuren.
Het is vroeger (toen ik nog niet besefte dat depressies ook altijd weer over gaan) wel erger geweest dan nu. Het baanvak Alkmaar-Castricum ken ik vrij goed: ik zal wat nachten hebben doorgebracht aan de spoorlijn te Heiloo! Ik weet nu ook heel goed hoe ik zelfmoord moet plegen: gewoon op een nacht aan het eind van de winter de zee in lopen. Je blijft staan, je raakt onderkoeld. Met een hart als het mijne is het in een kwartiertje gebeurd.
Ik zal dat niet doen, zoals ik je beloofd heb.
Wat ik doe, als zich weer een depressie aandient, is: mezelf omringen met dingen, die niet te treurig zijn, maar die wel mooi zijn. Bach, Glenn Gould, McFerrin (!), Oestvolskaja, ‘Onbegeerde reis naar Siberië’ van Andrej Amalrik, gedichten van Tomas Tranströmer, ‘Op weg naar het einde’ van Gerard Reve, dat soort dingen. Ik verzamel al in de goede tijden leuke dingen op het internet: Noorderlicht, Puck’s Podium, noem maar op. Mijn bookmarks zitten propvol. Een schrijver die je goed kunt lezen als je depressief bent, is Jan Blokker.
Maar ik ben al ruim een half jaar niet meer depressief geweest. Houen zo, dus. Wel een lichte dip gehad in de maand juli, maar dat viel ook allemaal wel mee.
O ja, je vroeg me of ik ook interesse had in Mozart’s ‘Nachtmusik’. Nee, daar heb ik niet zoveel belangstelling voor (die melodie is me te bekend en ik vind het eigenlijk een rotwerkje).
Hoe is het met de installatie gegaan?

1 opmerking:

Anoniem zei

Goedemorgen Ben,
Het lijkt me vrij zinloos om na te gaan in welk onderdeel van je hersenen je ziekte zit. En bovendien: je kunt het daar toch niet voelen zoals je bv een infectie kunt voelen.
Je hebt inmiddels wel een beslissing genomen over het hoe. Ik hoop dat dat een stukje rust geeft evenals een 'plan van aanpak' als er een depressie op komst is.
Ondertussen hoop ik met je mee dat het nog lang duurt voordat er weer een depressie komt.

Ik begrijp ook niet waarom die nachtmusik van mozart op "Paper Music" stond, maar ik had al een vermoeden dat je dat liever niet wilde hebben.
Tja, de installatie. Als ik het de eerste keer probeer te installeren gebeurt er helemaal niets, probeer ik het daarna een tweede keer krijg ik de mededeling dat er al een versie van het installatieprogramma draaiende is.
Als ik dan daarna mijn pc afsluit en opnieuw opstart gebeurt precies hetzelfde.
Dat ligt niet aan de software van VM omdat hetzelfde gebeurt met een ander programma wat ik heb gedownload.
Ik ga dus maar weer eens uitgebreid in het grote boek lezen wat daarvan de oorzaak kan gaan en anders ga ik het vragen op een Linux nieuwsgroep.